Cum se instaleaza un tracker GPS la panoul de sigurante al vehiculului.

  Conectarea acestui dispozitiv la panoul de sigurante al masinii este una din cele mai comune metode de alimentare a GPS-ului deoarece nu se intervine la instalatia vehiculului. De obicei marea majoritate a trackerelor existente pe piata pot fi alimentate atat la 12 V in cazul vehiculelor usoare cat si la 24 V in cazul camioanelor sau utilajelor. Acestea vin cu mai multe fire care pot deruta, din fericire sunt organizate pe culori si insotite de o schema electronica. Sunt folosite pentru alimentare si mai multe intrari si iesiri . Intrarile si iesirile se folosesc la monitorizarea carburantului ( intrare analogica sau digitala , in functie de tipul sondeilitrometrice folosita), la monitorizarea contactului , functie foarte utila atunci cand se pune accent pe numarul de ore lucrate sau vrem sa stim cand functioneaza motorul sau nu, monitorizarea temperaturii , usilor , tensiunii din baterie , iesiri pentru automatizari , etc.  In cele mai multe cazuri se doreste doar monitorizarea vehiculului . In aceasta situatie se folosesc doar 3 fire . 1. firul negru care merge la masa masinii, 2. firul rosu care merge la alimentare permanenta , 3 firul galbem care merge ca contact . Unele trackere au marcat acest fir cu ACC , altele cu DIN 1 . 

Pasul 1

Localizarea panoului de sigurante .

Pentru acest pas este nevoie sa se consulte manualul vehiculului, si poate fi nevoie de o trusa de scule ( surubelnita , chei , etc ). La unele masini este foarte accesibil si nu este nevoie de nici un dispozitiv pentru acces. De cele mai multe ori este localizat in stanga bordului, sau sub volan. 

Pasul 2

Ce sigurante vor fi folosite?

Pentru acest pas avem nevoie de un creion de tensiune auto sau un multimetru ( eu recomand un creion de tensiune ). Una din borne va fi conectata la masa si cu varful se cauta o siguranta cu tensiune permanenta . Contactul va fi pe pozitia 0 cu cheile scoase. Se va alege o siguranta de 10 sau 15 A . Nu se va conecta dispozitivul pe sigurante ce alimenteaza sisteme sensibile , de ex: ABS , ECU , etc. , ci se va alege o siguranta care alimenteaza iluminat interior , pozitii s.a. 

a. Odata identificata siguranta se scoate din slot si cu creionul de tensiune se verifica pe care din pini este tensiune ( in interiorul slotului ) . Firul ce alimenteaza GPS-ul se va conecta in partea OPUSA. Daca se va produce un scurtcircuit siguranta sa isi indeplineasca functia. La aceasta siguranta se va alimenta firul ROSU al trackerului GPS. 

b. Firul galben ( contact , ACC sau DIN1)  se va conecta la o siguranta care este alimentata doar la pozitia 2 a contactului . Se identifica siguranta prin acelasi procedeu , dar acum cu rotind cheia in contact pe pozitia 2 pentru fiecare siguranta verificata . ATENTIE . Aceasta siguranta se va scoate din slot doar cu cheia scoasa din contact . Nu se scot sigurante si nici nu se introduc cu contactul pus . in caz contrar se risca avarii la sistemul electric al masinii. Firul galben al GPS-ului se conecteaza la pinul fara tensiune din slot dar de aceasta data se determina raportat la prima siguranta ( cea de la pasul a) Adica daca aceea va avea firul conectat spre dreapta se va conecta si acesta tot spre dreapta. Nu se fac masuratori cu contactul scos in sloturile sigurantelor ci DOAR pe sigurante sau cu sigurantele puse . Trebuie luat in calcul ca daca se va alege siguranta pentru iluminat interior de cele mai multe ori este folosita si pentru sistemul audio al masinii. Daca acesta este protejat de un cod va trebui reintrodus.

 

In imagine este un exemplu de manual al tabloului de sigurante . Asa se poate determina ce face fiecare siguranta in parte.

Pasul 3 

Se ataseza un "conector rapid siguranta auto "  pentru fiecare siguranta folosita . Acesta este un dispozitiv care seamana cu o siguranta la pini , are atasat un fir de care se leaga firul GPS-ului , si pe partea opusa un slot unde se introduce siguranta originala scoasa din tabloul de sigurante . NU ALTA . Sunt unele variante si cu 2 sigurante in slotul 1 se introduce siguranta originala in slotul 2 se introduce siguranta ce alimenteaza dispozitivul. In cazul in care nu dispunem de acest adaptor se poate folosi o solutie neortodoxa infasurand firul gps-ului in jurul unui pin al sigurantei . Acest pin cu firul se introduce in pozitia fara tensiune . la fel se pocedeaza si cu adaptorul. Firul va fi spre pozitia fara tensiune .In caz contrar siguranta nu va functiona in caz de scurtcircuit .

 

Pasul 4

Se conecteaza masa . ( ground ) la masa masinii . Se cauta un surub conectat la caroserie . De acest surub se conecteaza firul negru al GPS-ului 

Tot manunchiul de cabluri cu care vine GPS-trackerul va trebui matisat cu banda izolatoare deoarece ofera o protectie suplimentara ca uzura provocata de vibratii. 

Pasul5 

Pozitionarea trackerului GPS 

Se pozitioneaza cat mai aproape de parbriz , la loc vizibil sau ascuns . poate fi pozitionat tot langa sigurante sau in stalpul fata stanga . Cablurile ajung foarte usor acolo si masca se demonteaza usor , de cele mai multe ori fiind fixata doar cu niste cleme . Daca masina are airbag in acel stalp NU se va instala acolo GPS-ul . Trackerele de la teltonika au antena GPS pe partea cu textul de pe cutie . Deci textul va trebui pozitionat in sus sau spre parbris , nu spre caroserie . In caz contrar semnalul va fi slab sau inexistent.

Pasul 6 

Inrolarea  si verificarea in platforma zGPS.ro

Platforma zgps.ro ofera 30 zile de test pentru fiecare GPS in parte , totul fiind complet functional. Contul creeat pe zGPS.ro este complet gratuit dar se va inactiva la 12 luni de inutilizare. 

Pentru programarea trackerelor teltonika am facut un tutorial care poate fi accesat aici

Pentru programarea trackerelor chinezesti gen TK gasiti un turorial aici 

Pentru a va obisnui cu functiile platformei recomand instalarea aplicatiei android inainte de achizitionarea unui tracker fizic . Aceasta aplicatie transforma telefonul intr-un tracker si odata instalata poate incepe generarea foilor de parcurs . Aplicatia este de asemeni gratuita si fara reclame. Poate fi descarcata de aici 

Manualul video al platformei zGPS.ro poate fi gasit aici

Nu uitati sa informati in scris soferul masinii ca vehiculul este echipat cu gps sau sa echipati masina cu un sticker afisat la loc vizibil pentru a nu incalca reglemantarile GDPR

 Spor la treaba si drumuri bune!